Romvesener invaderer jorden og stjeler kroppene til smellvakre kvinner. Handlingen utspiller seg i Vestfold i et nytt interaktivt underholdningskonsept.

«They Came» heter den nye spillappen og nettserien som lanseres i september. Bak underholdningskonseptet står to kreative hoder fra Vestfold, Thomas Lunde (39) og Martin Ødegaarden (37). De tar likegodt Hollywood til Vestfold.

– «They Came» er et underholdningskonsept som er designet fra bunnen av til å treffe de stadig nye medievanene som befolkningen har. Målet vårt med å bruke ny teknologi er å gjøre innholdet i serien og selve spillet «cutting edge» interaktivt, forklarer Thomas og Martin.

Tar Hollywood til Vestfold

Sammen utgjør de Kapoow, et kreativt ledet crossmediaselskap hvor alt handler om å skape kapowness gjennom nymotens underholdningkonsepter hvor de ulike mediene sammenblandes.

– Gjennom slike prosjekter er et av målene å bryte ut av konformiteten, sier Martin.

– Kulere å ta Hollywood til Vestfold enn å ta Vestfold til Hollywood, sier Thomas.

I den nye spillappen og nettserien har de lagt handlingen til hjemfylket. Et digert romskip lander i Vestfold og ut strømmer supersexy bodysnatcers fra verdensrommet som har i oppdrag å stjele kroppene til smellvakre, jordiske kvinner. De gjør mennene gravide og sprer en intergalaktisk kjønnssykdom – bokstavelig talt: Save mankind!

– Vi er kjempespente på mottakelsen. Under innspillingen hadde vi med oss mange flinke krefter fra Vestfold. Helt vilt hvor mye bra kompetanse dette fylket har og vi retter en ekstra takk til verdens beste spesialeffekterartist Steinar Kaarstein, sier Kapoow-gutta.

De fant hverandre profesjonelt på et skrivekurs i Drammen, og en kreativ eksplosjon oppsto. Begge hoder fulle av ideer – gjerne av den helt crazy sorten – og guttene lar seg også kun styres av det kreative.

– Vi trengte et firma hvor vi kan utfolde oss helt på det kreative og bare utvikle ideer. Det er deilig med Kapoow. I andre fase tiltrekker vi oss folk fra nettverket vårt. Her har vi blant annet fått god hjelp fra VRI Vestfold, forklarer Martin.

VRI står for Virkemidler for Regional Innovasjon og er Forskningsrådets hovedsatsning på forskning og innovasjon i norske regioner. Kapoow har herfra fått tildelt bedriftsprosjektmidler til sitt innovasjonsprosjekt hvor de kobler sammen film og spillverdenen opp mot transmediaplattformen for å skape noe helt nytt: En interaktiv programvare med en spillapp og nettserie som skal gi brukeren mulighet til å interagere med historien og handlingen.

For Kapoow er en målsetning med plattformen å viske ut grensene mellom fiksjon og virkelighet.

– Vi ble presentert for VRI Vestfold gjennom Geir Bergersen i Vestfold Filmforum. Han så et behov for et nytt interaktivt underholdningskonsept. «They Came» er en hybrid mellom spill og webserie som benytter seg av både interaktive og lineære komponenter, forklarer Thomas.

– Og i prosjektet har vi samarbeidet med førsteamanuensis Håvard Vibeto på kunstfag og informasjonsvitenskap ved Høgskolen i Hedmark. Han har vært helt kapoow for vår del, sier Martin.

Vil skape interaktivitet

– «They Came» krever samarbeid på tvers av segmentene innen teknologi, film, spill og reklame. Nettserien kan synkes opp mot appen slik at ting skjer samtidig. Brukerne kan fortsette å følge karakteren fra spillet i nettserien. Et eksempel er at spilleren kan få tildelt en oppgave av en karakter og må gå ut i den virkelige verden for å utføre oppdraget, forklarer Thomas og sammenligner med Pokémon Go.

– Vi ønsker å skape interaktivitet. Den oppvoksende generasjon er avhengig av interaktivitet. Vi ser jo helt nye medievaner nå enn da vi vokste opp. Ungene i dag vil se både TV og iPad samtidig, ikke bare følge med på en ting av gangen, forklarer Martin.

Filmsnutten som nå lanseres er på tre minutter og Kapoow-gutta håper den kan fungere som et springbrett til nye muligheter for det interaktive underholdningskonseptet.

– Valutaen vår er kreativ galskap, sier Martin.

– Ja, det er det vi lever for! Det har vært helt fantastisk å spille inn i «They Came». Alle på filmsettet var like entusiastiske på at dette skulle bli bra, sier Thomas.

Innspillingen foregikk på Melsom videregående skole i Stokke med lokale talenter foran og bak kamera. Thomas og Martin skryter av skuespillerne sine og synes de var svært dyktige og dedikerte til oppgavene.

– De hadde en utrolig formidlingsglede. Med bruk av datagrafikk hadde vi fått bygd opp et sinnssykt moderskip som fraktet ned bodysnatchers aliens til jorden. Det er gjennom slike prosjekter vi lever ut drømmen, sier Thomas.

Nyttig forprosjekt

I Kapoow rettes hvert prosjekt mot et bestemt publikum. «They Came» er i første rekke laget for unge voksne som liker fantasy, komedie og humor.

– Vi prøver å bruke plattformene på en innovativ måte. Vi ser at lineær TV som medium er på vei ut, altså TV hvor du selv ikke bestemmer innholdet, men hvor alt innhold er forhåndsdefinert etter en tidsplan. Mobilen er grunnplattformen og nesten all ungdom spiller, forteller de.

De mener det VRI-finansierte forprosjektet har vært svært nyttig og har tro på at de har truffet riktig i markedet.

– Prosjektet har gitt forskningsdata som understøtter at forretningsmodellen og transmediaplattformen vår, som samkjører mediene, er riktig innrettet for det markedet vi skal inn i. Dette har vært direkte utløsende for samarbeid med nye bedrifter og at vi nå er klare for å utvikle en prototype på transmediaplattformen, sier Thomas og Martin.

De viser til at blant annet Vestfold fylkeskommune og næringsforeningen i Sandefjord har vist interesse for transmediaplattformen, samt post-produksjonsselskapet Hocus Focus med avdeling i Oslo og Horten.

– De liker at vi har funnet på noe spinnvilt og crazy i Vestfold. Norges fremste post-produksjonsselskap har vært superviktige samarbeidspartnere for oss. Med ekstra kapital kan rundt ti korte «They Came»- episoder lanseres fremover, sier Martin, som fikk ideen til handlingen i et øyeblikk da han kjørte forbi Slottsfjellet i Tønsberg.

– Jeg begynte å fable om «tenk hvis det nå kom en ufo over Slottsfjellet…». Og sammen med Thomas har ideen bare utviklet seg videre.

– Hva med fremtiden til den nye spillappen og nettserien?

– «They Came» retter seg mot et internasjonalt publikum og med dette prosjektet ønsker Kapoow å erobre verden, sier Thomas – intet mindre!